There are a big ship and small ship, but the best ship of all is friendship

There are a big ship and small ship, but the best ship of all is friendship

Kuala Terengganu Cuttlefish Challenge ( Mei 2010 )

Royal Belum Trip ( Julai 2010 )-photograph by rapalajingga

Tuesday 2 February 2010

Berita Pancing

Pari Gengasi
SEORANG ahli biologi dari Amerika Syarikat (AS), Zeb Hogan keriangan apabila pemandu arahnya yang juga seorang pemancing, Rick Humphreys berjaya menangkap seekor ikan pari air tawar gergasi yang jarang ditemui seberat 22 kilogram di Sungai Maeklong di Thailand.
Mereka kemudiannya mengikat tali pada insang ikan tersebut dan membalut ekor berbisa haiwan itu sepanjang 1.52 meter dengan tuala.

Humphreys berkata, ikan pari air tawar terkenal di kalangan pemancing kerana kekuatannya yang biasanya boleh mengakibatkan tali pancing putus.
Menurutnya, dia memerlukan enam jam dan seramai 15 orang terpaksa membantu untuk menaikkan ikan pari gergasi tersebut.

Ikan air tawar terbesar yang pernah direkodkan adalah seekor ikan keli seberat 239 kilogram yang ditangkap di Sungai Mekong, Thailand pada 2005.
"Ikan pari itu mungkin ikan air tawar terbesar di dunia. Bagaimanapun, saya tidak pernah bertemu dengan ikan sebesar itu walaupun sudah lima tahun mencari ikan pari di Sungai Mekong," kata Hogan.
Hogan kini dalam misi menjelajah dunia untuk mencari ikan air tawar terbesar di dunia yang merupakan sebahagian daripada projek Megafishes yang ditaja oleh National Geographic Society.
sumber: Kosmo

No comments:

Post a Comment