There are a big ship and small ship, but the best ship of all is friendship

There are a big ship and small ship, but the best ship of all is friendship

Kuala Terengganu Cuttlefish Challenge ( Mei 2010 )

Royal Belum Trip ( Julai 2010 )-photograph by rapalajingga

Friday 18 December 2009

Haiwan Air Pelik


BLOB FISH
Ikan ini dinamakan Blob Fish sebab ia lembik seperti agar-agar dengan ketumpatan kurang sedikit daripada air tempat ia diami.Ini membolehkan ia kekal terapung.Habitatnya di dasar laut dan akan memakan apa saja yang terapung melintasinya.

Ikan LUTSINAR
LOS ANGELES – Sekumpulan saintis cuba menyelesaikan misteri yang berusia 50 tahun terhadap seekor ikan ganjil yang mempunyai dua mata di hadapan kepalanya, lapor sebuah akhbar semalam.Ikan itu turut mempunyai bahagian kepala yang lut sinar dan hidup di dasar laut dalam.
Ahli-ahli biologi di Institut Akuarium Teluk Monterey, California di Amerika Syarikat (AS) menggunakan video untuk mengkaji pergerakan mata ikan ganjil itu.
Pada kebiasaannya ikan mempunyai mata di sisi badan sekali gus mampu melihat apa yang berlaku di sekeliling kawasan haiwan itu.Ikan ganjil itu mempunyai mata di depan kepala sama seperti manusia.
Namun, saintis-saintis itu mendapati mata ikan tersebut boleh bergerak ke dalam bahagian lut sinar di kepalanya bagi membantunya mengesan pencari mangsa dan makanan.


NAGA LAUT
Naga Laut seolah-olah ditutupi oleh daun dan ia membuatkan ia sukar dikesan.Ditemui di perairan Australia pada tahun 1982 dan diletakkan sebagai haiwan dilindungi.



IKAN HODOH
Mortimer, pemberi maklumat yang berkhidmat untuk akhbar Bild Jerman, amat terkejut apabila ternampak ikan yang rupanya begitu menggerunkan ini di sebuah akuarium di Sydney baru-baru ini.

Mortimer telah mengunjungi banyak akuarium di merata-rata tempat di dunia untuk mengambil gambar pelbagai spesies ikan. Bagaimanapun, menurutnya, inilah kali pertama dia menemui seekor ikan yang rupanya begitu pelik dan menakutkan.
Dilihat dari rupanya, ikan ini mungkin seekor belut laut. Disebabkan insangnya sangat kecil, ikan jenis ini hanya boleh menggunakan mulutnya yang cukup besar ini untuk "mengepam" air supaya masuk atau keluar dari tubuhnya.




CHINESE GIANT SALAMENDER
Salamender Gergasi China ini merupakan haiwan amfibia akuatik yang boleh didapati di tasik-tasik di Amerika Syarikat, Jepun dan China. Chinese Giant Salamender atau nama sainstifiknya Andrias davidianus boleh mencapai 1.8 meter ( 5'9" ) panjang dan kajian mendapati ia boleh hidup sehingga 50tahun.

No comments:

Post a Comment